woensdag 8 oktober 2014

Stoffen pompoenen maken

Op Pinterest en andere blogs had ik al verschillende mooie exemplaren gezien van stoffen pompoenen, en daarom wilde ik dit ook wel eens een keertje proberen. Ik vond het heel leuk om mee bezig te zijn en ze zijn ook helemaal niet moeilijk om te maken (eens je de techniek wat onder de knie hebt J) . Ik heb drie verschillende methodes geprobeerd en wat foto’s gemaakt van hoe ze zijn gemaakt.

1. Bij deze begin je met een rechthoekig stuk stof dat je dubbel plooit (met de goede kant naar binnen). Naai de zijkanten dicht. Haal een draad door de onderkant, trek aan en maak een knoopje zodat het vast blijft. Keer de stof binnenste buiten, en dan kan je het zakje opvullen. Maak met een stevige touw de bovenkant dicht. Met datzelfde touw begin je nu partjes te maken in de pompoen. Draai een paar keer langs het topje van de pompoen, dan via de zijkant naar beneden en zo weer terug naar boven, weer een paar rondjes rond de top en zo herhalen tot je genoeg partjes hebt aan de pompoen. Afwerken met lintjes of takjes.



2. Bij de volgende heb ik een stuk mouw gebruikt van een trui. Deze maak je aan de zijkanten dicht met een stukje touw, en in het midden knip je een opening (voor het opvullen). Daarna keren en opvullen. Nu begin je met het maken van de partjes (nodig: stevige naald en draad in kleur naar keuze). Je vertrekt vanuit het midden door de pompoen recht naar beneden, dan langs de zijkant naar boven en zo weer terug vanaf de bovenkant recht door het midden van de pompoen naar de onderkant. Hierbij trek je de draad telkens stevig aan je legt telkens een knoopje aan de onderkant zodat het niet meer lost. Dit herhaal je tot je rond bent en de partjes gelijkmatig zijn verdeeld. Het steeltje van de pompoen is uit hetzelfde stof. Afwerken met wat decoratie.



3. Nog een methode is om te beginnen met een rond stuk stof. Rijg een draad helemaal rondom en trek een beetje aan. Opvullen en dan goed aantrekken en wat vastzetten met draad. Deze kant heb ik als onderkant gebruikt omdat je dit niet zo netjes kan afwerken. Voor de partjes te maken gebruikte ik dezelfde methode als bij nr. 2, en ook hier is het steeltje uit dezelfde stof. 



Nog een paar variaties op bovenstaande technieken:


En dit is het eindresultaat…


Bedankt voor je bezoekje,
groetjes Vanesssa

21 opmerkingen:

  1. Leuk Vanessa! Heb je leuk gemaakt.
    Ik heb pas geleden een paar gekocht en op de foto gezet, dus die komen binnenkort ook wel in het zicht.
    De herfst is zo vroeg dat je nog heel weinig ziet. De paddenstoelen waren ook heel vroeg, en vooral die in de bermen groeiden waren voordat je het wist ook al weer afgemaaid.
    Geniet van de herfst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vindingrijke Vanessa... ! Om ter mooist !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poeh.....wat een werk, maar ze zijn super mooi en zo vreselijk origineel geworden.
    Topserie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet er nog niet aan denken van daaraan te beginnen! Maar wat ik bij jou bewonder, ze zijn super mooi geworden!!! Wat heb je weer een bijzondere decoratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe verzin je het, okee je hebt het niet verzonnen, maar je hebt ze wel gemaakt. Top !!
    De laatste geeft foto geeft wel een tikkie herfst in huis sfeertje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo'n mooie pompoenen zag ik nog nooit, vanessa!

    hier in de tuin liggen er tientallen, maar niet 1 zo mooi als die van jou! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit vindt ik nu eens echt mooi, ik ga me dit namaken, maar of er een foto volgt.......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het eindresultaat is heel mooi eens iets anders dan de gewone pompoen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi en blijkbaar niet moeilijk te maken ( als je het ziet gebeuren) Bestaan hier ook nog geen "zaadzakjes" voor de volle grond voor ?? Dan zou 'k er ook kunnen aan beginnen ! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet gebruikelijk, maar wel mooi.
    Ik vrees dat ik er niet (meer) het geduld zou voor hebben.
    En er is één nadeel, je kan er geen soep van koken, ha-ha!

    Jullie moeten nu wel een heel groot huis hebben
    om alles een plaatsje te kunnen geven.

    liefs,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bijzonder mooi gedaan
    k zou niet kunnen kiezen welke techniek het best is

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zoiets had ik nog niet gezien Vanessa...

    ik heb hier met bewondering naar gekeken..

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jou is niets te gek Vannesa, of je maakt het zelf
    en alles in de lichte witte kleur die past bij jou
    nieuwe interieur.......
    Ik wens je een goed weekend
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je dat weer mooi gedaan Vanessa ,ik ga mijn pompoenen binnenkort ook van zolder halen ,
    De mijne zijn geschilderd ,het is keramiek en hebben voeten en armpjes en leuk gezichtje :-) .
    Fijn weekend
    Grtjs
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jemig! Nooit geweten dat pompoenen er zo uit konden zien, ongelooflijk mooi weer Vanessa!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt onvoorstelbaar Vanessa!!!!!!
    Hoe krijg je het toch steeds voor elkaar. Als ik bv foto 2 zie in de vergroting dan is deze werkelijk fantastisch mooi en sfeervol. Uiteraard heb ik ze allemaal in de vergroting bekeken en je laatste panoramafoto is een waar kunstwerk met al die prachtige zelf gemaakte pompoenen. Ik ben weer eens diep onder de indruk. Een heel grot compliment.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai! Moest ik niet zo'n knutselkluns zijn, ik begon er ook aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat ben jij toch een superhandige kraai Vanessa,
    mooi hoor om te zien alles past zo mooi bij elkaar,
    toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Vanessa, Wat een leuk idee, deze stoffen pompoenen, past helemaal nu bij de herfsttijd! En helemaal niet moeilijk te maken, door de duidelijke uitleg... Ga ik zeker ook eens proberen! Door verschillende stoffen en materialen te combineren ontstaat een leuk effect zoals op de ene foto!
    Alvast een goede week, groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Vannessa,
    Ik kom jou blog tegen door te zoeken naar 'pompoenen':o)
    Nu wil ik je wel volgen maar ik zie geen volgers pictogram ?
    wel google + maar die doe ik niet ...
    Ik plaats een blogpostje over pompoenen en dan is het wel leuk om een link naar jou zelf maak pompoenen te doen !
    Quiltgroetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen